Model efektivního řízení státu

cesky stat uvodnikReorganizace, která byla provedena v devadesátých letech, zrušila fungující okresní uspořádání, nově vytvořila kraje a města různých kategorií, včetně oněch pověřených měst, takzvaných malých okresů. Přitom ale řada okresních institucí pracuje dál, to však vše bez řádné lidosprávy volených orgánů. Uvedu příklad: v okrese Rychnov n. Kn. jsou tři pověřená města, Rychnov n. Kn. – původně sídlo okresu – má nyní 21 zastupitelů a kolem 100 úředníků, Dobruška 15 zastupitelů a přes 70 úředníků, obdobná situace jako v Dobrušce je i v Kostelci n. O.
Přitom před převratem bylo v Dobrušce přes 40 zastupitelů a 15 úředníků MěstNV. Kromě toho však ještě existují kraje se silným úřednickým aparátem. Myslíte si, že takové uspořádání je funkční? Podle toho, jak to vypadá v jednotlivých resortech, asi není. Máme se přizpůsobit tomuto režimu a do určité míry v něm přežívat, nebo se připravit na změny, které nutně musí přijít? Myslím, že varovné zkušenosti mají francouzští komunisté z poválečného období, kdy se dostali do vlády a přílišným souzněním s tehdejší vládou ztratili důvěru veřejnosti. Rozhodně nemám na mysli jakési pseudolevičácké harašení, ale systémovou přípravu koncepce kvalitního řízení státu v 21. století, který by pracoval ve prospěch služby lidem práce. Navrhujeme vytvořit (při ÚV KSČM) skupinu odborníků, která by byla schopná, a také ochotná, připravit model efektivního řízení státu. Prostě tak, abychom vedle nezbytné kritiky současné vlády, byli připraveni navrhnout systémové řešení, pro které bychom získali širokou veřejnost tak, jak to dokázali naši předchůdci po roce 1945.

Z vystoupení delegáta IX. sjezdu KSČM Luboše Bodláka
Zobrazeno 614 x
Nahoru