Šangri-La (převzato z Halo novin)

tomas cinkaTakzvaná Šangri-La se stala synonymem pro ráj na zemi a většina lidí ji spojuje s Tibetem, pro mnohé utopickou to zemí, tedy samozřejmě až do čínské »anexe«. A právě na podporu této Šangri-Ly a na protest proti Číně včera zhruba 740 radnic, mnoho institucí a dokonce i desítky škol vyvěsily tibetské vlajky. Že si na toto téma snaží někteří politici honit svůj pseudohumanistický kredit, bych snad ještě pochopil, ale u škol je to dost zarážející, protože právě zde by se mělo, když už ne pouze učit, tak alespoň vědět, o čem že to ta tibetská »Šangri-La« byla. Už žáci by se měli ve škole dozvědět například to, že třetinu obyvatel Tibetu tvořili otroci, třetinu nevolníci a ti všichni pouze sloužili kněžstvu.
Kněžstvu, nyní tolik oslavovanému, jež nevolníky zdaňovalo za manželství, narození každého dítěte i za smrt každého člena rodiny. Platila se daň i za výsadbu stromu či za držení zvířat, za náboženské svátky, veřejné tance apod. Ti, kdo nemohli najít práci, platili daň za to, že byli nezaměstnaní, a pokud se vydali do jiné vsi práci hledat, platili daň za cestování. Dokonce se vyskytla i takzvaná daň za uši - tedy kdo chtěl, aby mu uši zůstaly, musel zaplatit... A pokud došly peníze? No co, kněžstvo rádo půjčilo, samozřejmě na úrok, třeba i 50procentní, přičemž dluhy mohly přecházet z generace na generaci. Nedokážeš splácet? Ejhle, na světě je nový otrok. Jestliže to nevolníci měli neúnosně těžké, u otroků lze mluvit o skutečném peklu na zemi. Byli pochopitelně naprosto bez práv a většinou i bez končetin, jejichž zetleliny platily v Tibetu za talismany. Je znám případ, kdy hospodář poslal otroka do odlehlé vesnice s úkolem. Ten se nestihl vrátit před setměním, a tak přenocoval cestou na poli. Jenže majitel tohoto pole požadoval po otrokovi peníze, jež on samozřejmě neměl, tak mu usekl ruku. Když se otrok vrátil zpátky ke svému pánovi, ten, rozhněvaný, že se otrok stal invalidou, mu nechal useknout i tu druhou... No nezaslouží si tato pohádková Šangri-La podporu ze strany organizací ochraňujících lidská práva? Vzpomeňme si na tyto skutečnosti, až zase někde uvidíme vlát tibetskou vlajku, a ptejme se, zda tam vlaje pouze z neznalosti, nebo zda se jedná o adoraci starých pořádků.

Tomáš CINKA
Zobrazeno 3148 x
Nahoru